När de flesta hör talas om Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) antar de att det endast gäller de största företagen. Och även om det stämmer att rapporteringsplikten börjar med stora börsnoterade företag 2024, sträcker sig effekterna långt bortom dessa:
Men här är poängen: SME\:er som inte är direkt omfattade blir redan indragna. Varför? Därför att stora företag måste rapportera sina Scope 3-utsläpp – vilket inkluderar underleverantörer, logistikpartners och leverantörer.
Det betyder att SME\:er i allt högre grad blir ombedda att lämna data om bränsleförbrukning, körda kilometer, emissionsfaktorer och hållbarhetsåtgärder. Med andra ord: även om du ännu inte är rapporteringspliktig kan dina kunder kräva det av dig.
För både stora koncerner och mindre åkerier, logistikföretag eller leverantörer gör detta förståelsen av dubbel väsentlighet och värdekedjans utsläpp avgörande – idag, inte imorgon.
Dubbel väsentlighet innebär att företag måste bedöma och rapportera på två dimensioner av hållbarhet:
Det betyder att rapporteringen inte längre är begränsad till direkta utsläpp och driftsprestationer – den omfattar hela värdekedjan, inklusive miljömässiga och finansiella konsekvenser från tredjepartsleverantörer och underleverantörer.
Stora koncerner, åkerier och logistikaktörer har en särskild utmaning eftersom deras miljöpåverkan inte bara kommer från den egna verksamheten och den egna fordonsflottan (Scope 1 och Scope 2) utan också från hela transportekosystemet – inklusive underleverantörer och samarbetspartners (Scope 3).
Lär dig mer om Scope 1, 2 och 3 här.
Scope 3-utsläpp är den mest komplexa och betydelsefulla delen av CSRD, eftersom de inkluderar utsläpp från underleverantörer och tredjepartspartners, till exempel:
• Transportutsläpp från underleverantörer ni anlitar.
• Bränsleförbrukning från tredjeparts transportörer.
• Utsläpp från upstream-leverantörer (t.ex. bränsleproducenter).
• Livscykelutsläpp från era fordon.
• Utsläpp vid skrotning av fordon eller utrustning.
• Affärsresor och medarbetarpendling.
Exempel:
Om ni anlitar ett externt logistikföretag för leveranser räknas utsläppen från deras lastbilar som era Scope 3-utsläpp enligt CSRD.
För de flesta företag utgör Scope 3-utsläpp 60–80% av de totala utsläppen. Om era underleverantörer använder fossila bränslen eller ineffektiva flottor, påverkar det er hållbarhetsrapport negativt.
Att spåra Scope 3-utsläpp kräver samarbete i hela värdekedjan. Du behöver korrekta data från underleverantörer om bränsleförbrukning, emissionsfaktorer och transportvolymer.
Exempel:
Om du anlitar en underleverantör för last mile-leverans behöver du samla in data om vilken typ av bränsle de använder, hur långt de kör och lastvikten – och sedan integrera detta i din hållbarhetsrapport.
Även om ditt företag ännu inte direkt är skyldigt att publicera en CSRD-rapport kan du redan märka effekterna eftersom:
Med andra ord: SME\:er blir “indragna i CSRD” genom kundkontrakt och rapporteringskrav.
Scope 3-rapportering kan kännas överväldigande – särskilt för transport- och logistikföretag där underleverantörer spelar en stor roll. Men med rätt angreppssätt, verktyg och partnerskap kan processen bli både strukturerad och värdeskapande.
Använd förnybara bränslen som HVO100
Att byta till förnybara bränslen som HVO100 kan avsevärt minska Scope 1- och Scope 3-utsläpp.
• HVO100 minskar livscykelutsläppen med upp till 90 % jämfört med fossil diesel.
• Underleverantörer som använder HVO100 bidrar med lägre utsläpp till din totala Scope 3-profil.
Involvera underleverantörer i ett tidigt skede
• Etablera standarder för utsläppsrapportering för alla underleverantörer.
• Inkludera krav på utsläppsrapportering i underleverantörsavtal.
• Uppmuntra underleverantörer att byta till förnybara bränslen och renare teknologier.
Investera i verktyg för utsläppsspårning
• Använd plattformar som Biofuel Express Insight för att spåra och mäta utsläpp från underleverantörer och egna verksamheter.
• Ge underleverantörer vägledning i hur de kan samla in och rapportera korrekta utsläppsdata.
Samarbeta med hållbara leverantörer
• Välj underleverantörer och bränsleleverantörer som är i linje med dina hållbarhetsmål.
• Samarbeta med leverantörer som är certifierade enligt erkända hållbarhetsstandarder (t.ex. ISCC).
Börja tidigt och bygg en struktur
• Etablera en intern ram för utsläppsspårning.
• Starta med pilotprojekt för att förfina datainsamling och rapporteringsmetoder.
• Utveckla en färdplan för utsläppsminskningar i linje med CSRD-kraven.
Om du är redo att utforska hur du kan minska utsläppen och förenkla efterlevnaden, kontakta oss. Vi hjälper dig att omvandla komplexa regler till mätbar effekt.
”*” anger obligatoriska fält
”*” anger obligatoriska fält