ETS är ett system för “cap-and-trade” där företag måste köpa utsläppsrätter för varje ton CO₂ de släpper ut. Det totala antalet utsläppsrätter är begränsat och minskar över tid för att uppmuntra till minskade utsläpp. Företag som släpper ut mindre än sin tilldelning kan sälja det överskott de har. Företag som överskrider sina gränser måste köpa ytterligare utsläppsrätter eller betala böter.
Inom ramen för Fit for 55-paketet siktar EU på att minska växthusgasutsläppen med 55 % till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. För att nå detta mål kommer ETS att utvidgas till att omfatta utsläpp från vägtransport och byggnader, vilket skapar en ny ETS-sektor som ofta kallas “ETS2”.
Nyckelfunktioner i ETS-utvidgningen:
Inkludering av bränsleleverantörer
Bränsleleverantörerna, snarare än de enskilda fordonsoperatörerna, kommer att vara skyldiga att köpa utsläppsrätter för de utsläpp som är kopplade till de bränslen de säljer.
Dessa extra kostnader förväntas överföras till konsumenterna, vilket innebär högre bränslepriser för transportföretag.
Prissättning av koldioxidutsläpp
Utvidgningen inför en koldioxidkostnad för vägtransportbränslen, vilket gör fossila bränslen som traditionell diesel dyrare och uppmuntrar till användning av förnybara alternativ.
Beräkningar tyder på att priset på diesel kan öka med 10 till 12 eurocent per liter till 2030 på grund av ETS2.
Gradvis implementering
Det nya systemet förväntas vara i drift från 2027, vilket ger företagen tid att anpassa sig.
Högre bränslekostnader
ETS kommer att öka kostnaden för fossila bränslen eftersom leverantörerna överför kostnaden för att köpa utsläppsrätter till konsumenterna. Detta skapar ett omedelbart ekonomiskt incitament att gå över till bränslen med lägre utsläpp.
Press att minska koldioxidutsläpp i leveranskedjan
Företag med omfattande transportverksamhet kommer att möta press att minska sitt koldioxidavtryck, särskilt Scope 3-utsläpp, eftersom kunder och regleringsmyndigheter kräver ökad transparens och hållbarhet.
Ökade driftskostnader för logistikleverantörer
Eftersom bränsle ofta står för mellan 20 % och 30 % av de totala driftskostnaderna för transportföretag, kommer stigande bränslepriser direkt att öka driftskostnaderna. Detta kan leda till högre priser på varor och tjänster.
Även om förnybara bränslen som HVO är allmänt tillgängliga, är infrastrukturen för elektriska eller vätgasdrivna tunga fordon fortfarande underutvecklad i många regioner. Högre bränslepriser kan pressa budgetarna, särskilt för företag som redan arbetar med små vinstmarginaler. Att hantera dessa kostnader och samtidigt förbli konkurrenskraftig kommer att bli en viktig utmaning. Införandet av ETS2 innebär ett ytterligare lager av reglering som företag måste navigera i, vilket kräver ökat fokus på efterlevnad och rapportering.
Större företag och samarbetspartners i leveranskedjan står redan under press att minska sina Scope 3-utsläpp. Därför kan de föredra transportföretag som kan visa upp låga koldioxidutsläpp i sin verksamhet. Transportkunder kan också kräva bevis på minskade utsläpp för att uppfylla sina egna hållbarhetsmål. Möjligheten att tillhandahålla data om koldioxidminskningar genom plattformar som Biofuel Express Insight kommer att bli allt viktigare för att vinna kontrakt.
Förnybara bränslen som Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) erbjuder en omedelbar lösning för företag som vill mildra effekten av ETS-utvidgningen:
På Biofuel Express är vi engagerade i att hjälpa företag att navigera i de utmaningar och möjligheter som ETS-utvidgningen innebär:
Pålitlig tillgång till förnybara bränslen
Vi levererar högkvalitativ HVO i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland och Österrike.
Expertvägledning
Vi erbjuder skräddarsydd rådgivning om övergång till förnybara bränslen och om att navigera i den komplexa regleringsmiljön.
Verktyg för spårning av utsläpp
Vår lösning Biofuel Express Insight hjälper företag att mäta och rapportera koldioxidbesparingar, vilket förenklar efterlevnad av nuvarande och framtida lagstiftning.
”*” anger obligatoriska fält