EU:s CO₂-emissionsstandarder för tunga fordon representerar ett djärvt steg mot att avkarbonisera transportsektorn och uppnå klimatneutralitet till 2050. Även om dessa regler innebär utmaningar, erbjuder de också möjligheter för företag att vara innovativa, använda förnybara bränslen och skaffa sig konkurrensfördelar.
Varför fokus på tunga fordon?
Tunga fordon, såsom lastbilar och bussar, står för cirka 6 % av de totala växthusgasutsläppen i EU och 25 % av utsläppen från vägtransporter. På grund av deras storlek, vikt och långdistansdrift förbrukar de stora mängder bränsle och släpper ut betydande mängder CO₂. EU:s CO₂-emissionsstandarder syftar till att hantera denna miljöutmaning samtidigt som innovation främjas och konkurrensvillkor skapas inom transportbranschen.
Huvudpunkter i CO₂-emissionsstandarderna för tunga fordon
EU:s regler fastställer specifika mål för minskning av koldioxidutsläpp från nya tunga fordon:
Standarderna gäller fordon över 16 ton, vilka står för majoriteten av utsläppen från tung transport. Dessa inkluderar lastbilar, dragbilar och bussar.
För att säkerställa efterlevnad måste tillverkare rapportera sina fordons CO₂-prestanda med hjälp av Vehicle Energy Consumption Calculation Tool (VECTO).
Att utveckla och tillverka fordon som uppfyller dessa strikta standarder kräver ofta betydande investeringar i ny teknik, vilket kan öka kostnaderna för både tillverkare och operatörer.
Tillgången på laddstationer och stationer för förnybara bränslen är fortfarande begränsad, särskilt för långdistansoperationer i Europa. Medan elektrifiering fungerar bra för mindre fordon, kräver tunga fordon mer avancerade lösningar, såsom förnybara bränslen, för att uppfylla krav på prestanda och räckvidd.
För företag som driver tunga fordonsflottor erbjuder förnybara bränslen som HVO en praktisk och omedelbar lösning för att uppfylla EU:s CO₂-emissionsstandarder utan att kräva omfattande modifieringar av fordonen.
HVO är en drop-in-lösning, helt kompatibel med dieselmotorer, vilket innebär att fordonsoperatörer kan minska utsläppen utan att byta ut sina fordon. HVO kan minska livscykelutsläppen av CO₂ med upp till 90 %** jämfört med traditionell diesel och hjälper företag att uppnå EU:s mål.
HVO har ett högt cetantal och brinner renare än fossil diesel, vilket resulterar i bättre motoreffektivitet, minskade underhållskostnader och längre motorlivslängd.
Hos Biofuel Express förstår vi de utmaningar och möjligheter som EU:s CO₂-emissionsstandarder för tunga fordon innebär. Vi erbjuder skräddarsydda lösningar för att hjälpa ditt företag att uppnå efterlevnad och hållbarhetsmål:
Tillförlitlig HVO-leverans
Tillgång till högkvalitativa förnybara bränslen i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland och Österrike.
Expertrådgivning
Stöd i att förstå och uppfylla emissionsstandarder med lösningar för förnybara bränslen.
Verktyg för utsläppsspårning
Hjälper företag att spåra och rapportera CO₂-besparingar som uppnåtts genom användning av förnybara bränslen.
Förnybara bränslen som HVO spelar en avgörande roll i att bygga en bro mellan nuvarande teknik och långsiktiga mål om nollutsläpp. Genom att samarbeta med erfarna leverantörer som Biofuel Express kan ditt företag effektivt navigera genom denna övergång, minska sitt koldioxidavtryck och samtidigt bibehålla operativ effektivitet.
”*” anger obligatoriska fält